Allt om olika sötningsmedel – Fördelar och nackdelar

Sötningsmedel blir vanligare och vanligare runt om i världen, både naturliga och konstgjorda.

Många är dock rädda för vilka konsekvenser som kan uppstå, är det verkligen cancerframkallande?

Det ska vi gå igenom i den här artikeln!

Allt om olika sorters sötningsmedel - PTO

Vad är konstgjorda sötningsmedel?

Konstgjorda sötningsmedel är i grund och botten kemikalier som tillsätts i olika livsmedel och drycker för att få det sött, utan att tillsätta socker. När det används sötningsmedel i produkter så behövs det mycket mindre mängd än socker för att få det sött. Många sötningsmedel är upp till flera tusen gånger sötare än vanligt socker. Även om vissa sötningsmedel innehåller kalorier är mängden som behövs så liten att kalorierna blir minimala.

Sötningsmedel är en slags sockermolekyl. Din tunga är täckt av smaklökar, som var och en innehåller flera smakreceptorer. När du äter möter dina smakreceptorer matmolekylderna, när en perfekt passform mellan smakreceptorer och matmolekyler sker skickas signaler upp i hjärnan som kan identifiera smaken. Konstgjorda sockermolekyler är gjord för att passa dina smakreceptorer perfekt, det är därför vi uppfattar det på samma sätt som vanligt socker. Dock är molekylen för olik sockermolekyler för att kroppen ska kunna bryta ner de till kalorier, det i samband med låg mängd ger konstgjorda sötningsmedel sötma utan att tillföra några kalorier alls.

Några vanliga konstgjorda sötningsmedel är

1.) Aspartam, vilket är 200 gånger sötare än socker. Aspartam är syntetiskt framställt med hjälp av två aminosyror, fenylalanin och asparginsyra.

2.) Acesulfam kalium. Även känd som acesulfam K , det är 200 gånger sötare än bordssocker.

3.) Aspartam-acesulfamsalt, det är 350 gånger sötare än bordssocker.

4.) Neohesperidin, det är 340 gånger sötare än bordssocker

5.) Sackarin, vilket är 700 gånger sötare än bordssocker.

6.) Sukralos, det är 600 gånger sötare bordssocker.

7.) Neotam, detta sötningsmedel är 13 000 gånger sötare än bordssocker.

Naturliga sötningsmedel

Till skillnad från konstgjorda sötningsmedel finns naturliga sötningsmedel i naturen. Tre av de vanligaste är:

Stevia

Stevia är ett mycket populärt och vanligt sötningsmedel med lågt kaloriinnehåll. Det tas från bladen på en växt som heter Stevia rebaudiana, det är en växt som är naturligt söt. Den är flera hundra gånger sötare än vanligt socker, och innehåller i princip inga kalorier alls. Stevia har tillochmed hälsofördelar, som till exempel att sänka ett högt blodtryck och upprätthålla en bra nivå på blodsockret.

Erytritol

Erytritol är ett annat sötningsmedel som har ett lågt kaloriinnehåll. Det är en sockeralkohol som finns naturligt i vissa frukter. När du äter något som sötats med hjälp av erytritol påverkas inte blodsockret eller insulinnivåerna, det påverkar inte heller blodfetterna på något sätt. En för stor mängd kan dock orsaka gaser, diarré eller svårigheter med matsmältningen, men det är svårt att komma upp i den mängden.

Xylitol

Xylitol är en annan sockeralkohol som endast innehåller 2,4 kalorier per gram. Detta sötningsmedel påverkar inte heller blodsockret eller insulinnivåerna, det kan till och med minska risken för hål i tänder. Enligt vissa studier kan xylitol också motverka benskörhet samt hjälpa tarmhälsan. Dock kan även detta sötningsmedel vid hög dos ge gaser i magen samt diarré.

Hur påverkar sötningsmedel vikt och aptit ?

Vissa människor tror att sötningsmedel kan öka aptiten och i sin tur leda till ökad vikt, med tanke på att det inte tillfredsställer belöningssystemet på samma sätt. Många tror också att sötningsmedel ökar aptit och hunger. Det stämmer inte, nya studier som har gjorts visar att deltagare som deltagit i studierna känner mindre hunger och äter färre kalorier när de väljer livsmedel med sötningsmedel istället för socker.

Sötningsmedel har också bevisats minska fetma och ökad kroppsvikt. Det beror på att du kan äta mer för mindre kalorier, samt tackla sötsuget på ett annat sätt än genom socker. Att välja livsmedel utan tillsatt socker är ett lätt sätt att minska sitt dagliga kalori- och sockerintag utan att behöva ta bort det goda i livet. En nyligen gjord studie delade in personer med fetma och övervikt i olika grupper. En grupp fick dricka en liter lightläsk per dag, en grupp fick dricka 1 liter vanlig läsk varje dag och en grupp fick dricka 1 liter vatten varje dag under 6 månader. Resultatet efter dessa 6 månader var att de som enbart drack lightläsk hade 24-31% mindre bukfett, 32% lägre kolesterolnivåer samt 10-15% lägre blodtryck än innan studien. Tro det eller ej, men de som drack vatten fick samma resultat som de som drack lightläsk.

Sötningsmedel och tandhälsa

Karies som orsakar hål i tänderna uppstår när bakterierna i munnen omvandlar socker till skadliga syror. Till skillnad från socker reagerar inte bakterierna på sötningsmedel. Det bildar alltså inga skadliga syror när de kommer i kontakt med sötningsmedel, tvärt om. Sötningsmedel hjälper till att neutralisera syran i munnen och på så sätt förhindrar hål i tänderna.

Sötningsmedel och cancer

I alla tider har det diskuterats om sötningsmedel orsakar cancer eller inte. Den tanken planterades när en studie som gjordes på möss visade att det kunde leda till en ökad risk, men faktum är att möss metaboliserar sötningsmedel på ett annat sätt än människor. Sedan dess har en stor mängd studier gjorts på människor för att lösa detta mysterium, och det har visat sig att det inte finns något samband mellan cancer och sötningsmedel!

Sötningsmedel vid diabetes

Diabetes är som många vet en sjukdom där personen med sjukdomen inte själv kan reglera sin insulinproduktion. Vanligt socker påverkar blodsockret och då behövs insulin för att sänka nivåerna. Sötningsmedel påverkar inte detta på något sätt, vilket gör att livsmedel med sötningsmedel är ett jättebra alternativ för personer med diabetes.

Är sötningsmedel farligt?

Alla sötningsmedel som används i svenska livsmedel har godkänts av livsmedelsverket och SCF. De är mycket noggrant studerade, både på cellnivå, på djur och på människor. De anses vara helt ofarliga utan långsiktiga konsekvenser samt att det finns regler som samtliga livsmedelsproducenter måste förhålla sig till.

Dock finns det en sjukdom som heter fenylketonuri, även kallad PKU. Det är en sjukdom som innebär att personen inte kan bryta ner aspartam. För dessa personer är aspartam farligt då nivåerna av fenylalanin blir så höga i blodet att nervsystemet och hjärnan skadas.

Avslutningsord

Sötningsmedel används för att söta livsmedel utan att använda socker. Sötningsmedel är inte skadligt för hälsan på något sätt, snarare tvärt om. Det är bättre för bland annat dina tänder, blodtryck, blodfetter och blodsocker. Det är också mycket fördelaktigt för dig som vill gå ner i vikt då kalorimängden är otroligt lite, i princip obefintlig. Och kanske det viktigaste resultatet att framföra, sötningsmedel ökar inte risken för cancer på något sätt.

Dela