Artiklar

ARTIKLAR, GUIDER & ÖVNINGAR

Sök baserat på ämne eller bläddra igenom arkivet med övningar, artiklar och program.

Militärpress | Teknik och utförande


Teknik och utförande i militärpress.

Vi går igenom sittande militärpress med hantlar och skivstång, samt stående militärpress och vad som är viktigt att tänka på när du tränar pressar.

Axelövningar | Topp-8 bästa axelövningarna

Vi går igenom 8 av de bästa axelövningarna som du kan inkludera i ditt axelpass för bättre och tyngre axelträning.

Vi går igenom åttta av de bästa axelövningarna som du kan inkludera i ditt axelpass för bättre och effektivare axelträning.

Ryggövningar | Topp-9 bästa ryggövningarna


Ryggträning är viktigt för att förebygga ryggont och dålig hållning.

Vi går igenom nio av de bästa ryggövningarna som du kan inkludera i ditt ryggpass för bättre och effektivare ryggträning.

Situps – 12 sorters situps


Träna situps med 12 olika typer av situps.

Det bästa för att utveckla starka magmuskler är att variera dina övningar.

Chins och Pull Ups Guide

Chins och pull ups är effektiv träning för hela din kropp. Framförallt överkropp och rygg.

Chins är en övning som kan vara av bra hjälp i din resa mot en vältränad rygg och stark överkropp.

Rotator cuff övning- Axelrotationer

Axelrotationer i form av inåtrotationer och/eller utåtrotationer är bland det bästa du kan göra för din rotatorcuff.

Rotatorkuffen kan ofta värka om det blivit en viss obalans i styrka och muskelutveckling på framsidan av axel och bröstmuskulaturen kontra baksidan. Lär dig mer om vad du kan göra åt det.

Basövningar | Topp-6 bästa basövningarna

Basövning är en styrketräningsövning som aktiverar ett stort antal muskler samtidigt.

Vi går igenom de 3 traditionella basövningarna bänkpress, knäböj och marklyft samt 2 extra.

Vad är kolhydrater? Därför är kolhydrater viktigt!

Vi kommer gå igenom vad kolhydraterna har för inverkan på din kropp för dig som tränar.

Hur olika kolhydratsintag kan ge olika resultat och hur du ska tänka kring kolhydrater för att endast få ut positiva effekter.

Omvända flyes – Teknik och utförande

Omvända flyes är en utmärkt övning som utvecklar din styrka i axlarna och mitten av ryggen.

Omvända flyes kan utföras stående, sittandes, liggandes alternativt lutande mot en bänk och träffar primärt baksida axlar.

Kost för att bygga muskler

Kost för att bygga muskler. Vi går igenom bra råvaror och ger dig konkreta tips som du kan använda i ditt kostschema för muskeltillväxt.

Guiden riktar sig både till killar och tjejer som vill bygga muskler.

Ryggövningar hemma

Träna rygg hemma med kroppsvikt, gummiband eller hantlar.

Vi listar de 11 bästa, och mest effektiva ryggövningarna som du kan träna hemma.

Knäböj – 8 varianter av Squats

Träna squats med 8 olika typer av knäböj inklusive förklaringar i text och video till varje övning.

Variera din benträning och lär dig nya typer av benböj med vår guide.

Friskvårdsbidrag 2021


Använd ditt friskvårdsbidrag 2021 och investera i din hälsa.

Vi går igenom hur friskvårdsförmånen fungerar, och hur du kommer igång.

Axelpress – Teknik och utförande

Axelpress är en bra axelövning som tränar hela axelpartiet.

Lär du hur du bäst utför axelpress för att motverka skador och för att optimera dina resultat

Kabeldrag – Teknik och utförande

Kabeldrag åt sidan är en styrketräningsövning för axlarna som utförs med kablar.

Vi går igenom utförande och viktiga saker att tänka på.

Utfallssteg – Träna utfall | Teknik & utförande


Utfallssteg är en väldigt bra benövning för att träna flera muskler samtidigt, i hela kroppen.

Vi kommer i denna artikel gå igenom utfallssteg, vilka muskler som tränas och hur utfall med hantlar bäst utförs.

Upprätt rodd – Teknik och utförande

Upprätt rodd - Teknik och utförande Upprätt rodd är en bra axelövning som även tränar övre delen av ryggen och trapezius. Upprätt rodd är en övning med relativt högt skaderisk. Vi förklarar hur du ska Läs mer...