Arkiv

Gym
  • Kettlebellsving är en övning som är väldigt effektiv, funktionell och väldigt vanlig inom crossfit.

    I denna artikel skriver vi om teknik, utförande och bra kompletterande övningar till kettlebellsving.

    Läs mer
  • Bulgarian Split Squat är en av de bästa benövningarna för lår och rumpa.

    I denna artikel går vi igenom tekniken och ger dig värdefulla tips.

    Läs mer
  • Träna facepull för axlar och rygg.

    Genomgång av teknik och tips med kompletterande övningar samt djupgående förklaringar.

    Läs mer
  • Thrusters är en sammansatt övning som tränar både styrka och kondition samtidigt.

    I denna guide går vi igenom allt om Thrusters.

    Läs mer
  • Frivändning är en relativt avancerad övning som kräver god teknik och koordination.

    Cleans som frivändningar också kallas, är en gren i olympiska lyft och en vanlig övning inom crossfit.

    Läs mer
  • Dips med teknik och utförande.

    Vilka muskler som tränas i dips, och bra övningar att kombinera med.

    Läs mer
  • Totalt 18 olika och effektiva hantelövningar.

    Samtliga med bildillustration och förklaring av teknik och utförande.

    Läs mer
  • Genomgång av skivstångscurl med teknik och utförande.

    Skivstångscurl är en av de bästa bicepsövningarna, som du kan läsa allt om i denna guide.

    Läs mer

  • Träna hela kroppen med Kettlebell.

    Vi går igenom 15 olika och effektiva övningar med kettlebell att prova under ditt nästa träningspass.

    Läs mer
  • Kabeldrag åt sidan är en styrketräningsövning för axlarna som utförs med kablar.

    Vi går igenom utförande och viktiga saker att tänka på.

    Läs mer

  • Uppvärmningens olika format.

    Bästa kombinationen och allt om generell samt specifik uppvärmning. Lär dig värma upp dina muskler korrekt.

    Läs mer

  • Stora och kompletta marklyftsguiden 2021.

    Vi går igenom teknik i marklyft, vanliga misstag, fördelar samt viktiga tips och utförande.

    Läs mer

  • Greppstyrka är viktigt för många övningar.

    Vi förklarar hur du tränar din greppstyrka.

    Läs mer
  • Träna biceps med rätt bicepsövningar.

    Vi går igenom 5 av de bästa bicepsövningarna från vår stora armövningsguide. Genomgång av varje övning.

    Läs mer

  • Vi går igenom 7 högeffektiva tricepsövningar för din träning.
    Övningarna stimulerar triceps att växa sig större och starkare.

    Läs mer
  • Isolationsövningar, vilka de är och hur de fungerar.

    Vi går igenom allt om isolationsövningar, samtliga med teknik och utförande.

    Läs mer
  • Basövning är en styrketräningsövning som aktiverar ett stort antal muskler samtidigt.

    Vi går igenom de 3 traditionella basövningarna bänkpress, knäböj och marklyft samt 2 extra.

    Läs mer

  • Rep max, förkortat RM är en förteckning för att räkna hur stark du är i en särskild övning.

    Vanligast är 1RM, 3RM eller 5RM.

    Läs mer
  • Träningsvärk uppstår när du brutit ned musklerna, från exempelvis styrketräning.

    För att du ska utvecklas behöver musklerna nu återhämta sig. Lär dig hur..

    Läs mer
  • Specifik uppvärmning är uppvärmning av specifika muskelgrupper och rörelsebanor baserat på träningspassets innehåll och struktur.

    Lär dig mer om uppvärmning, och närmare bestämt specifik uppvärmning.

    Läs mer
  • Raka marklyft är en perfekt övning att använda som komplement till dina vanliga marklyft och för effektiv träning av baksida lår och rumpa.

    Lär dig korrekt teknik och utförande i raka marklyft.

    Läs mer
  • Vi går igenom vad funktionell träning är, fördelar med funktionell träning och vad som är extra viktigt att tänka på.

    Lär dig mer och kom igång med funktionell träning.

    Läs mer
  • Stötpress är en övning som bygger styrka i hela din kropp.

    Stötpress börjar från hälarna och utvecklar styrka och kraft genom hela kroppen.

    Läs mer
  • Progressiv överbelastning är ett måste för träningsresultat.

    Lär dig vad det är, och varför det är så viktigt.

    Läs mer
  • 12 bra övningarna med skivstång inklusive teknik och utförande.

    Varje skivstångsövning visas med bild, och en beskrivning av hur övningen utförs med korrekt teknik och utförande.

    Läs mer
  • Föruttröttningsmetoden är en unik träningsmetod som är effektiv för att uppnå god muskeltillväxt.

    Lär dig utförande av föruttröttningsmetoden.

    Läs mer
  • Forced reps är en teknik som är till för att ta träningen till maximal failure.

    Lär dig exakt hur forced reps går till och vad det egentligen är.

    Läs mer
  • Dropset är en effektiv träningsmetod där du stegvis sänker vikterna för att lyckas träna den arbetande muskelgruppen så hårt som möjligt.

    Lär dig mer om dropset och hur det bäst tränas.

    Läs mer
  • Toppkontraktion är en teknik som går ut på att pausa rörelsen när rörelsebanan när muskelgruppen är under kraftigast anspänning.

    Lär dig mer om statisk toppkontraktion och hur det kan implementeras i din träning.

    Läs mer
  • Axelövningar (Topp-8 bästa).

    Vi går igenom åtta av de bästa axelövningarna som du kan inkludera i ditt axelpass för bättre och effektivare axelträning.

    Läs mer
  • 27 tips för att bygga muskler och uppnå maximalt muskeltillväxt.

    Vi går igenom kost för att bygga muskler, träningsprogram träningsmetoder och återhämtningsbehov för att nämna några.

    Läs mer
  • Pulldown med raka armar som även kallas rakarmade latsdrag är en effektiv och isolerande ryggövning.

    Vi går igenom teknik, tips och tränande muskler.

    Läs mer
  • Shrugs kan utföras med hantlar eller skivstång och tränar primärt dina trapz och området däromkring.

    Se tips, teknik och utförande.

    Läs mer
  • Pullover är en bra styrketräningsövning som kan utföras med stång, hantlar, kettlebells eller viktskiva.

    Pullover tränar din överkropp effektivt, och träffar extra bra muskelgrupper som bröst, rygg, axlar och armar.

    Läs mer
  • Stående kabelrodd är en skonsam, och isolerande ryggövning.

    I denna artikel förklarar vi stående kabelrodd med teknik och utförande.

    Läs mer
  • Koncentrationscurl är en effektiv armövning för att träna upp dina biceps.

    Koncentrationscurl är en så kallad isolationsövning där målet är att isolera träningen av biceps så mycket som möjligt. Lär dig hur och varför.

    Läs mer
  • Teknik och utförande i lutande bänkpress. Bänkpress med lutning är en variant av traditionell bänkpress som framförallt tränar upp övre delen av bröstmusklerna.

    Se tips, tekniker och korrekt utförande i vår artikel om lutande bänkpress.

    Läs mer

  • 14 bra armövningar för att träna biceps och triceps.

    Varje triceps och biceps övning instrueras med tydliga instruktioner och bilder. Läs mer.

    Läs mer

  • Vi går igenom 14 av de bästa benövningarna som du kan inkludera i ditt benpass för bättre och tyngre benträning.

    Välj de bästa benövningarna.

    Läs mer
  • Topp-8 bästa bröstövningarna för att träna upp bröstmusklerna.

    Vi går igenom bra bröstövningar som utförs med skivstång, hantlar, kablar eller utan redskap.

    Läs mer
  • Chins och pull ups ger effektiv träning av hela överkroppen.

    Chins är en övning som kan vara av bra hjälp i din resa mot en vältränad rygg och stark överkropp.

    Läs mer

  • Ryggträning är viktigt för att förebygga ryggont och dålig hållning.

    Vi går igenom nio av de bästa ryggövningarna som du kan inkludera i ditt ryggpass för bättre och effektivare ryggträning.

    Läs mer

  • Träna rumpan med 16 bra rumpövningar, samtliga förklarade med både text och bild.

    Vi går igenom olika typer av rumpövningar som du kan träna hemma och/eller på gym.

    Läs mer
  • Träningsmetoder som dropset, superset och +9 andra effektiva metoder.

    Enkla förklaringar till varje träningsmetod med teknik och utförande.

    Läs mer
  • Vi går igenom den excentriska och koncentriska fasen i styrketräning.

    Läs mer om hur du kan nyttja den excentriska fasen för att få ut mer av din träning.

    Läs mer
  • Bicepscurl med z stång Curls kan utföras i många olika former. Idag ska vi gå igenom bicepscurls med z-stång, även kallat ez-stång. Tränar dina biceps En av de bättre bicepsövningarna för muskeltillväxt Tillåter dig att träna med tyngre vikter än exempelvis hantelcurls En av de bästa övningarna för att bli starkare i armarna Perfekt övning för Läs mer...

    Läs mer

  • Träna magen med 42 magövningar som kan utföras hemma eller på gym.

    Samtliga magövningar ser du med sammanfattning av hur övningen utförs.

    Läs mer
  • Axelrotationer i form av inåtrotationer och/eller utåtrotationer är bland det bästa du kan göra för din rotatorcuff.

    Rotatorkuffen kan ofta värka om det blivit en viss obalans i styrka och muskelutveckling på framsidan av axel och bröstmuskulaturen kontra baksidan. Lär dig mer om vad du kan göra åt det.

    Läs mer
  • 7 tips för att du ska bli bättre i olympiska lyft.
    Vi går igenom enkla steg som kan hjälpa dig att förbättra dina lyft.

    Läs mer
  • Upprätt rodd - Teknik och utförande Upprätt rodd är en bra axelövning som även tränar övre delen av ryggen och trapezius. Upprätt rodd är en övning med relativt högt skaderisk. Vi förklarar hur du ska göra för att minska skaderisken. förebygg axelproblem Tränings- & kostschema anpassat unikt efter dig och ditt mål Vi rekommenderar Läs mer...

    Läs mer
  • Träna squats med 8 olika typer av knäböj, inklusive förklaringar i text och bild till varje övning.

    Variera din benträning och lär dig nya typer av knäböj med vår guide.

    Läs mer
  • Pushdowns är en tricepsövning som utförs med kabel.

    Lär dig optimal teknik i pushdowns.

    Läs mer
  • Tricepspress med teknik och utförande i alla versioner.

    Lär dig mer om sittande och liggande tricepspress med hantlar eller stång.

    Läs mer
  • Träna biceps med hantelcurls.

    Vi går igenom olika typer av hantelcurls, från stående till sittande hantelcurls.

    Läs mer

  • Lista med vanligt förekommande "träningstermer".

    Termer som används i träningsplaneringar, kostscheman och vanliga träningssammanhang.

    Läs mer
  • Träna bänkpress med korrekt teknik för bästa resultat.

    Vi går igenom teknik i bänkpress, tips som gör skillnad samt bra komplement till bänkpress.

    Läs mer
  • Kryssdrag är en effektiv isolationsövning för bröstmusklerna.

    Vi går igenom hur du bäst utför kabelflyes även kallat kryssdrag och andra bra bröstträningstips.

    Läs mer
  • Hantelpress är en utmärkt bröstövning och ett perfekt alternativ till den traditionella bänkpressen.

    Vi går igenom teknik och utförande samt hur övningen bäst utförs.

    Läs mer
  • Pec Deck flyes i maskin som tränar bröst och isolerar bröstmusklerna.

    Lär dig korrekt teknik i peck deck för att undvika skador.

    Läs mer
  • Bröstpress i maskin är en bra bröstövning för nybörjare.

    Träna bröstpress är även bra som ett komplement till dina andra bröstövningar för att ge en isolerad träning av bröstmusklerna.

    Läs mer
  • Hantelflyes är en isolerande bröstövning där du genom bänkens inställning kan välja om du vill träna den övre- eller nedre delen av bröstmusklerna.

    Läs mer
  • Benspark är en utmärkt övning för en isolerad träning av framsida lår.

    Läs vår kompletta guide för benspark så du kan vara helt säker på övningens utförande.

    Läs mer
  • Vi går igenom muskler som tränas i benpress, vikter i benpress och självklart optimal teknik.

    Benpress är en bra benövning för att bli starkare i underkroppen, och framförallt i övningar som knäböj och marklyft.

    Läs mer
  • Här kan du lära dig hur liggande lårcurl fungerar teknikmässigt, vad som är viktigt att tänka på och vilka muskler som tränas.

    Liggande lårcurl är en bra styrketräningsövning för att träna baksida lår och rumpa. Läs mer i artikeln..

    Läs mer

  • Utfallssteg är en bra styrkeövning för att träna underkroppen.

    Vi kommer i denna artikel gå igenom utfallssteg och hur övningen bäst utförs.

    Läs mer
  • Vadpress är en bra övning för att träna upp vadmusklerna. Vi ger tips och tekniktänk för en så bra vadträning som möjligt.

    Läs mer
  • Rumänska marklyft är en bra övning som du bör ha i ditt träningsprogram.

    Lär dig mer om hur rumänska marklyft bäst utförs.

    Läs mer
  • Skivstångsrodd är en av de största och bästa ryggövningarna.
    Vi går igenom teknik och utförande i stångrodd samt vad som är viktigt att tänka på.

    Läs mer
  • Latsdrag är en bra ryggövning och även är ett utmärkt alternativ till chins då du jobbar i en väldigt lik rörelsebana som i chinsen.

    Vi går igenom latsdrag steg för steg i text och videoform.

    Läs mer
  • Sittande rodd med teknik och utförande.

    Tips kring sittande kabelrodd, andningen, startposition och vad du bör tänka på. Läs mer om kabelroddar!

    Läs mer
  • Hantelrodd är en ryggövning som utförs med hantlar.

    Vi går detaljerat igenom hur övningen utförs och viktiga punkter att tänka på.

    Läs mer
  • Omvända flyes är en utmärkt övning som utvecklar din styrka i axlarna och mitten av ryggen.

    Omvända flyes kan utföras stående, sittandes, liggandes alternativt lutande mot en bänk och träffar primärt baksida axlar.

    Läs mer
  • Ryggresning är en utmärkt ryggövning för att träna den nedre delen av ryggen.

    I ryggresningar böjer du kroppen runt höftlederna samtidigt som du håller ryggen är rak.

    Läs mer

  • Vi går igenom latsdrag med smalt grepp.

    Vi går bland annat igenom tränande muskler och hur dem skiljer sig åt mot vanliga latsdrag.

    Läs mer

  • Teknik och utförande i militärpress.

    Vi går igenom sittande militärpress med hantlar och skivstång, samt stående militärpress och vad som är viktigt att tänka på när du tränar pressar.

    Läs mer
  • Axelpress är en bra axelövning som tränar hela axelpartiet.

    Lär du hur du bäst utför axelpress för att motverka skador och för att optimera dina resultat

    Läs mer